Урок українськоїмови у 5 класі
Тема. РЗМ.
Твір-опис тварини в художньому та науковому стилях.
Мета :
-
Навчальна
:ознайомити учнів з особливостями художнього опису тварини, удосконалювати
навички розпізнавання опису серед інших типів мовлення,учити розуміти істотну
відмінність наукового й художнього опису ;
-
Розвиваюча: розвиватилогічне,образнемислення,
самостійність думки,збагачуватилексичний запасп’ятикласників;
-
Виховна: виховувати
мовну культуру учнів, сприяти вихованню милосердя.
Обладнання: підручник,тексти різних типів мовлення,малюнки учнів із зображенням домашніх
тварин, мультимедійна
презентація;
Тип уроку: розвиток
зв`язного мовлення.
«Співчуття до тварин так тіснопов'язане з добротою
характеру, що можна з упевненістю стверджувати, що не може бути добрим той, хто
жорстокий з тваринами. »
Артур Шопенгауер
ХІД УРОКУ
І.
Етап орієнтації .
1.Метод
передбачення «Хто це?»
***
Він такий смугастий,
Він такий ікластий,
Найстрашніший у тайзі,
Перед ним тремтять усі,
Як роззявить пащу: игрр!
Називають звіра … . (Тигр) (Слайд 2)
Він такий ікластий,
Найстрашніший у тайзі,
Перед ним тремтять усі,
Як роззявить пащу: игрр!
Називають звіра … . (Тигр) (Слайд 2)
***
Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісомдідкошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину. (Ведмідь) (Слайд 3)
Ходить лісомдідкошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину. (Ведмідь) (Слайд 3)
***
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них такесмачненькем'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене… (Лисиця) (Слайд 4)
В них такесмачненькем'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене… (Лисиця) (Слайд 4)
***
Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йдешукатьсобіхарчі.
Весь ізтонкихголочок.
Як вінзветься?... (Їжачок) (Слайд 5)
Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йдешукатьсобіхарчі.
Весь ізтонкихголочок.
Як вінзветься?... (Їжачок) (Слайд 5)
***
Вінікластий і сердитий,
Дуже любить землю рити.
Жолуді весь час шукає
Й малюківсмугастихмає. (Кабан) (Слайд 6)
Дуже любить землю рити.
Жолуді весь час шукає
Й малюківсмугастихмає. (Кабан) (Слайд 6)
* * *
Очігарні. Пишнівії.
Маєдужедовгушию.
Добреце, бозручноїсти
Із дерев зеленелистя. (Жираф) (Слайд 7)
Очігарні. Пишнівії.
Маєдужедовгушию.
Добреце, бозручноїсти
Із дерев зеленелистя. (Жираф) (Слайд 7)
***
Біжить кума з мітлою,
Замітаєслід за собою.
Вдень в дупліспочиває,
Вночі ж спокою не знає.
(Куниця) (Слайд 8)
Замітаєслід за собою.
Вдень в дупліспочиває,
Вночі ж спокою не знає.
(Куниця) (Слайд 8)
2.Бесіда з учнями.
Назвіть слова , які допомогли
вам уявити цих тварин .
3. Розповідь учителя.
Важкособіуявити наше життя без
тваринногосвіту. І коженіз вас, напевно, маєсвогодомашньогоулюбленця, про
якогопіклується і якогоможеназватисвоїмчотириногим (чидвоногим) другом.Як
вирозумієте словаепіграфа?
(Учнівисловлюють думки.) Здатність любититварин – цеодна знайкращих рис людини.
Аджетваринкибеззахисні і дужехочутьаби про них піклувалися і захищалиїх.
4.Випереджаюче завдання.
—
Готуючись до сьогоднішнього уроку, отримали завдання.Принести малюнки із зображенням домашніх тварин . Ось виставка ваших
робіт.
IIОзнайомленняп’ятикласників з темою, метою й завданнями
уроку, створеннявідповідногонастрою(Слайд
12)
Сьогодні ми з вами
працюватимемо над створеннямтвору-описуулюбленої вами тварини, а саме — собаки.Нашідослідники
провели опитування й з’ясували, щомайжевсівивважаєтесобак своїмидрузями,
тримаєтеїхудома, любите з ними гратися.
III. Актуалізація опорних знань.
1.Експрес-опитування.
Швидко та чітко дайте
відповідь:
- Назвіть стилі мовлення
- Назвіть типи мовлення
-Розповідь-це висловлювання…
-Опис-це висловлювання…
-Роздум-це висловлювання
2.Робота в групах.
Слово вчителя.
Ітак,ви знаєте типи мовлення
,які запитання можна поставити до кожного типу. Попрацюємо в групах.
Секретар кожної групи отримує
текст. Діти прочитують текст у групі.
Перевірка роботи груп.
А) читання вголос текстів;
Б) визначення типу мовлення.
Текст 1
Кабарга
– цедивовижнатварина, схожа на антилопу, висотою з півметра, довжинаїїтіла –
приблизно метр. Задні ноги кабарги довші за передні, і коли тваринастоїть, зад
їїтрохипіднято. Шия у кабарги довга, голова невелика. Тваринамаєтемнівиразніочі
та рухливініздрі. Рогів кабарга не має.Зате природа наділилаїїіклами. У
самицьікламаленькі, а в самцівдовгі, гострі й стирчать з рота на 5 – 6 см.
Шерсть тварини груба і ламка, загальнезабарвлення – буре. Рухи кабарги рвучкі й
енергійні, крик пронизливий. (Слайд 9)
Текст 2
Ондатра
— маленька і цікаватварина. Дуже прудка. Маєвидовженетіло і куций хвостик.
Загальнезабарвленнятваринки руде. Хвіст і голова темні, черевцебіле.
Гарнаголівказвіркаприкрашеначорнимиочима. Вони схожі на маленьківуглики. Носик
в ондатрикоричневогокольору. Мордочку прикрашаютьдовгі, цупківусики.
Лісовиймешканецьмаємаленькі й заокругленівушка, якіховаються за довгоюпухнастою
шерстю. Лапки білясті, короткі. Ними ондатра захищаєтьсявідворогів, адже вона
швидко і хуткобігає. Ондатра —лагідна за вдачеютварина.(Слайд 10)
Текст 3
Півник,півник наш горластий,
Попелясто-зозулястий,
По три пальці,босі ніжки,
Вушка,наче дві сережки,
Око - круглий камінець,
На голівці гребінець.
Він поважно походжає,на обід
курей скликає. (Слайд 11)
IV. Мотивація навчання школярів.
1 Гра «Визнач стиль». Робота в парах.
Сьогодні ми будемо працювати з
описами. Визначте стиль кожного тексту,аргументуйте свою відповідь.
Текст 1
Пушок
– цемаленькещеня, якийменіподарували в день народження бабуся з дідусем. Я
давно мріявматисаме такого собаку. Пушку
буловсьогочотиритижні, він недавно відкривочі й виглядавдуже забавно.Як і все болонки, він був невеликий, з довгою білою
шерсткою й короткими лапкамиУ Пушка була дуже смішна мордочка: маленький
холодний носик, схожий на кнопку, і темні бешкетні вічка. Він був
дуже беззахисний, тому я увесь час носив його на руках, щоб зігріти. Коли
щенязасипало, то мордочку ховав у мою сорочку. У цей час я не мігграти, тому
щооберігавсолодкий сон свого нового друга
Текст2
Собака свійський-рід ссавців з
родини собачих…висота в плечах від 15-20 см до 1м,вага від 600г до 70 кг…У
свійського собаки добре розвинені нюх,слух і зір. Свійські собаки віддані
людині…
2.Відповіді дітей.
3.Бесіда
- Який текст вам сподобався більше?
- За яким текстом вам легше
уявити собаку?
-А чому?(У тексті наукового
стилю дається опис всієї породи свійських собак,точна характеристика , без емоційних висловлювань,а у
художньому-емоційний,образний опис конкретного собаки, домашнього улюбленця.)
Задача уроку: навчитися
описувати тварину у художньому стилі.Це значить передатиїїознаки, передати
те, щолюдинасприймаєзором, слухом, дотиком.
Записуємо в зошит число, класна
робота,тему уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
1.Слово вчителя.
Я бачу , що найбільше вам подобаються
собаки і кішки. Чому? Вони завжди поруч із нами. Вони здатні платити людині
добром за добро.Вони радіють зустрічі з хазяїном, сумують за ним.Тому сьогодні
ми описуватимемо саме собаку .
2.Словникова робота
Опис тварини потребує
використання певної лексики: порода, тулуб(а не тіло), морда(а не
лице),шерсть(а не волосся).
2.Скористаймося таблицею
Морда
|
загострена,кругла,видовжена,приплюснута
|
Вуха
|
довгі,висячі,настовбурчені,гострі,великі,маленькі
|
Очі
|
чорні,карі,зелені,сірі,темні,сумні,веселі
|
Вуса
|
довгі,короткі,густі
|
Тулуб
|
маленький,великий,витягнутий
|
Лапи
|
довгі,короткі,прямі,криві
|
Шерсть
|
довга,коротка,густа,блискуча,шовковиста,м`яка,пухнаста
|
Хвіст
|
довгий,куций,пухнастий,прямий
|
Вдача
|
розумний,вправний,прудкий,грайливий
|
Рухи
|
підкрадається,стрибає,лащиться,жмуриться
|
3.Хвилинка відпочинку.
VІ.
Формуванняпрактичнихнавичокописутварини
1. Робота в
парах.
Завдання
1
Доберітьантоніми,
2-3 утворенихсловосполученнявведіть у речення (усно).
Меткий
рух — повільнийрух
Ноги
криві — ноги прямі
Шерсть
шорстка — шерсть гладенька
Маленькаголівка
— масивна голова
Тулуб
короткий — видовженийтулуб
Дужаістота
— слабкаістота
Плямитемні
— світліплями
Куцийхвіст
— довгийхвіст
Ніссухий
— нісмокрий
Вусаобвислі
— вусапрямі
Кігтігострі
— кігтітупі
Очісумні
— очівеселі
Завдання
2
Дібратисиноніми
до слова собака — пес, цуцик ,чотириногий
друг, бігун, дужаістота, слабкаістота, звірок, домашніймешканець, улюбленець, ,
«брат менший».
Завдання
3
Доберітьзменшувально-пестливі
слова з епітетами.
Голова
— голівка, голівонька (вузька, красива).
Морда — загострена, коротка,
тупа, приплюснута, прямокутна
Вуха — довгі, висячі,
настовбурчені, гострі, великі, маленькі
Тварина
— тваринка (рідкісна, обережна, сторожка, прудка, малопомітна, лагідна,
агресивна, похмура).
Хвіст
— хвостик (пухнастий, пишний, довгий, короткий,
куций, прямий, шаблевидний).
Звір
— звірок (величенький, сильний, красивий).
Очі
— оченята (сірі, похмурі, порожні, чорні, карі,
зелені, сірі, темні, грайливі ,
блискучі, сумні, веселі, радісні, хитрі).
Лапи — лапки (маленькі,
довгенькі, цибаті, міцні).
Шерсть
— гладенька, густа, блискуча, шорстка.
Шия
— шийка (коротка, пряма, довга, густа, гладенька,
пряма, кучерява, блискуча, тьмяна, жорстка, м’яка, пухнаста, шовковиста).
Спина
— спинка (м’язиста, коротка).
Собака —
2.Складання плану твору.
Слово вчителя.
Що необхідно для того,щоб
послідовно викласти свої думки у творі?
Складаємо план опису тварини.
План
1.Мій улюбленець
2.Опис тварини:
а)морда;
б)тулуб;
в)лапи;
г)хвостик;
3.Звички і вдача
4.Моє ставлення до …….
3. Орфографічна й
пунктуаційна робота.
Повтореннявживаннявеликоїлітериу
кличках тварин.
Кома
міжоднорідними членами.
Тире
міжпідметом і присудком, виражениміменником у називномувідмінку.
4. Творча робота. Складання усного твору.
Вчитель: Діти, а
щеслідпам’ятати, щотвіробов’язково повинен мати зачин (вступ), основнучастину
та кінцівку (висновок). У даномутворімаєпереважатиопис (хочце не
виключаєнаявності у текстіелементівроздуму та розповіді). І головне – твір
повинен розкриватипевну тему та підпорядковуватисяосновнійдумці (ставлення
автора до описаноїтварини).
Як
вигадаєте, якоюможе бути головна думка вашоготвору? (Людина повинна піклуватися
про «братів наших менших», відповідати за тих, кого вона приручила)
5. Самостійна
робота. Робота з підручником.
VII. Представлення творчих робіт. Оцінювання.
Підсумок уроку.
Антуанде
Сент-Екзюпері писав: «Тиназавждибереш
на себе відповідальність за того, кого приручив». Тож давайте
прислухаємося до мудрихпорад.
VIII. Домашнє завдання.
На
чернеткахнаписатитвір- описдомашньогоулюбленця.
Література:
1.
Глазова
О.П., Кузнецов Ю.Б. Українськамова: Підручник для 5-го класу. – К.: Освіта,
2011.
2.
Програма
для загальноосвітніхнавчальнихзакладів. Українськамова 5-9класи.
- К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.-160 с.
3.
Ніколаєнко І.О.,
Терновська Т.П., Ужченко В.Д. Збірник вправ і завдань з української мови. – К.:
Освіта, 1997.- 224с.
4.
Тесля О. Ф.
Як навчитиучнівписати твори. - К.: Рад.школа, 1968.
5.
Лазарчук
Л.Ю. Українськамова. 5 клас. Збірникзавдань, вправ, диктантів, загадок,
лінгвістичнихказок, мовнихігор. – Тернопіль. 2001.
6.
К.І. Приходченко. Календарнийрік у вправах і
завдання. – Харків: «Основа», 2004.
7.
7.Шевченко Л.І., Ніка О.І. Сучасний
орфографічний словник української мови: З грамат. комент.Близько40000 слів/ Уклад.:
Л.І.Шевченко, О.І.Ніка. – К.: Арій, 2008. – 560с.
Немає коментарів:
Дописати коментар