четвер, 9 лютого 2017 р.

Митько Н.П., учитель української мови Петрівського НВО

Викладання української мови та літератури з використанням інноваційних психолого-педагогічних технологій.

(Матеріали з досвіду роботи районного методичного об’єднання вчителів української мови та літератури)

Сьогодення  – це  час  змін,  інновацій,  епоха інтелекту,  глобалізації.

Воно диктує свої умови життя,  пропагує  інші цінності,   ставить  нові вимоги до людини.  Щоб іти в ногу з часом і постійно задовольняти запити високоерудованих і допитливих  учнів, сучасний учитель не може залишатися на старих позиціях і зупинятися на досягнутому.  Життя доводить, що в  умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до впровадження і використання  нового (нових ідей, задумів,  нових  підходів та рішень ). Тому перед учителем постають питання:
• Як сформувати індивідуальність дитини?
• Як розкрити творчий потенціал кожного учня?
• Які педагогічні технології доцільно обрати?
• Як зробити кожен урок української мови та літератури цікавим?
• Як досягти творчої співпраці вчителя і учня?
• Як створити ситуацію успіху?
Наша психіка побудована так, що ми можемо годинами займатися тим, що нам цікаво, і не помічати часу. Але з яким зусиллям ми переборюємо себе, коли такої зацікавленості  немає!  Доросла людина розуміє, що в житті багато нудних речей, на які потрібно витрачати силу. Дитина ж цього не розуміє. Для неї головне – інтерес. І формувати інтерес до навчання в школярів повинен учитель.
У початковій школі методика викладання вимагає використовувати ігрові моменти, які захоплюють дітлахів. Саме тому в цьому віці більше учнів із високим рівнем знань. Але в старших класах, коли матеріал стає складнішим, а ігровий момент зникає, то зменшується й інтерес до навчання, і рівень знань.
Як повернути цей інтерес? Як зробити урок не тільки цікавим, а й захоплюючим, як перетворити його на годину естетичної насолоди, хвилюючу мандрівку з учнями в незвідані світи, в таємниці людського серця?
А відповіді на ці запитання і шукають педагоги  у інноваційних технологіях навчання.
Сьогодні в методику викладання активно входять інноваційні методики, які вимагають відповідної перебудови в роботі вчителя. Що ж таке інновація? Це новизна, зміна. Для сучасної освіти характерним є пошук нових можливостей, що пов`язано насамперед з відмовою від традиційного навчання та виховання, з ідеєю цілісності педагогічного процесу як системи, що спирається на теорії загальнолюдських цінностей, гуманізації, особистісно-орієнтованого підходу. У педагогіці та психології все частіше вживається поняття «технологія».
Ідея технологізації навчання не є новою. Ще Я.А.Коменський відстоював технологізацію навчання. Він закликав до того, щоб навчання стало «механізованим» (тобто «технологічним»), прагнув відшукати такий порядок навчання, який неминуче приводив би до позитивних результатів.
Від часів Коменського в педагогіці було чимало спроб зробити навчання схожим на добре налагоджений механізм. Пізніше уявлення про технологізацію навчання суттєво доповнювалися й конкретизувалися. Особливо ідея технологізації навчання активізувалася з впровадженням досягнень технічного процесу в різні сфери теоретичної й практичної діяльності.
А.С.Макаренко у своїй «Педагогічній поемі» писав, що «наше педагогічне виробництво ніколи не будувалось на технологічній логіці, а завжди на логіці моральної проповіді». Він вважав, що саме тому у нас просто відсутні усі важливі відділи педагогічного виробництва.
Масове впровадження технологій навчання дослідники відносять до початку 60-х рр. ХХ століття і пов`язують його з реформуванням спочатку американської, а згодом і європейської школи. До найвидатніших авторів сучасних педагогічних технологій за кордоном відносяться Дж. Керрол, Б.Блум, Д. Брунер, Г. Гейс, В. Коскареллі та ін. Вітчизняну теорію та практику здійснення технологічних підходів до навчання відображено в наукових працях П.Я.Гальперина, Н.Ф.Тализіної, Ю.К.Бабанського, П.М.Ердієва, В.П.Безпалько, М.В.Кларіна та ін.
Технологія навчання відображає шлях освоєння конкретного навчального матеріалу в межах педагогічної технології. Деякі дослідники називають її ще й дидактичною технологією.
Сучасні педагогічні технології охоплюють коло теоретичних та практичних питань керування, організації навчального процесу, методів та засобів навчання. Своїм походженням вони зобов`язані реалізації ідей, які висловлювали на межі ХХст. засновники прагматичної психології та педагогіки (І.Джеймс, Д.Дьюї, С.Холл, Р.Торндайк), представники «індустріальної педагогіки» (Ф.Тейлор, Ф.Гільберт). Науково-технічна революція, яка торкнулася всіх галузей науки, техніки, суспільного життя, освіти, наповнює педагогіку новим змістом, перетворюючи вчителя із авторитарного транслятора готових ідей в особистість, яка надихає учня до самостійної інтелектуальної та творчої праці. Майбутнє за системою навчання, що вкладалася б у схему учень – технологія – вчитель, за якої викладач перетворюється в педагога-методолога, технолога, а учень стає активним учасником процесу навчання.
Інноваційне навчання - це процес постійної співпраці вчителя та учня.
Навчальний процес організовується як живий контакт партнерів, зацікавлених один у одному та в справі, якою вони займаються разом. Інноваційне навчання має характерну рису: навчальний процес зливається з життям, із рішенням реальних життєвих задач.
Інноваційні технології:
• Розвивають творчі здібності;
• Формують здатність до самостійної праці;
• Привчають до колективної діяльності;
• Створюють умови для розвитку й самореалізації;
• Стимулюють почуття гідності й самоповаги;
• Підвищують якість навчання;
• Роблять навчання захоплюючим і змістовним;
• Збуджують інтерес до поглибленого вивчення предмета;
• Закладають навички роботи з різними інформаційними джерелами;
Рушійною силою інноваційної діяльності є педагог як творча особистість, оскільки суб'єктивний чинник є вирішальним під час пошуку, розробки, упровадження і поширення нових ідей. Творчий учитель має широкі можливості і необмежене поле для інноваційної діяльності, оскільки на практиці може експериментувати і переконуватися в ефективності методик навчання, коригувати їх, здійснювати докладну структуризацію досліджень навчально-виховного процесу, пропонувати нові технології та методи навчання.
Основна умова такої діяльності - інноваційний потенціал педагога.
Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості
Аналіз інноваційної діяльності показує, що в практиці в основному впроваджуються технології, серед яких можна виділити: особистісно орієнтоване навчання та виховання, громадянську освіту, профільне навчання, технологію групової навчальної діяльності, теорію рівневої диференціації навчання, психолого-педагогічне проектування соціального розвитку особистості учнів, інформаційні технології, здоров’я зберігаючі технології навчання, проективне навчання, теорію проблемного навчання, інтерактивні технології, технологію формування творчої особистості, театральну педагогіку, технологію навчання як дослідження, технологію гуманізації педагогічної діяльності, трансформацію педагогічних ідей В.О.Сухомлинського в практику роботи загальноосвітніх навчальних закладів, розвиток критичного мислення, технологію комплексно-цільового управління закладом освіти, теорію ігрових технологій, теорію раннього та інтенсивного навчання грамоті.
Учителі  української мови та літератури Петрівського району активно впроваджують  у свою педагогічну діяльність інноваційні технології.   Про це  свідчать проблеми, над якими працюють.  Ляшевич Т.М. Новостародубська ЗШ  I-II ступенів «Формування свідомого художньо-естетичного ставлення до мови та літератури через сучасні засоби, форми та методики навчання»; Короткова І.І. Новостародубська ЗШ I-III ступенів «Використання елементів інформаційно-комунікативних  технологій на уроках української мови та літератури»;   Кударенко Т. М.  Новостародубська ЗШ I-II ступенів «Використання сучасних  форм і методів навчання на уроках української мови і літератури як шлях активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів»;
Галіба  О. В. Ганнівська ЗШ  I-III ступенів «Розвиток інтелектуально-творчих умінь учнів через впровадження методу проектів»; Рябошапка Ю.В. Володимирівська ЗШ I-II ступенів «Виховання культури мовлення та розвиток  творчих здібностей учнів засобами сучасних освітніх технологій»;
Єлісєєва О. М. Луганська  ЗШ I-III ступенів «Використання інноваційних технологій навчання як засіб підвищення пізнавальної активності учнів на уроках української мови та літератури»;   Вєтрова А. С.  КЗ «Петрівське  НВО «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія» «Компетентнісний підхід у навчанні української мови і літератури в умовах до профільної та профільної освіти»  Слободяник О.В. КЗ «Петрівське НВО «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія» «Виховання культури мовлення  та розвиток творчих здібностей учнів засобами сучасних освітніх технологій»;   Огуренко Т. С. Чечеліївська ЗШ I-II ступенів  «Здорово збергаючі технології на уроках української мови та літератури»;
Катрук І.М .Червонокостянтинівська ЗШ I-II ступенів «Формування інформаційно-комунікативної компетентності учнів на уроках української мови та літератури».
Перед кожним із нас два шляхи: жити минулими заслугами, закриваючи очі на кардинальні зміни у світі  або пробувати щось змінити у своєму ставленні до новітніх освітніх технологій. Гарно про це сказав І. Підласий: "Можна бездумно тужити за втраченими ідеалами, скаржитись на падіння духовності та вихованості, втрату людяності й моральності, загалом на життя і зовсім незвичну школу, але хід подій вже не повернути. Погрожувати поїздові, що стрімко віддаляється від перону, дозволено лише дітям".
Таким чином, одним з найважливіших стратегічних завдань на сьогоднішньому етапі модернізації  освіти України є забезпечення якості підготовки  учня до дорослого життя,. Розв'язання цього завдання можливе за умови зміни педагогічних методик та впровадження інноваційних технологій навчання.
Використана література:
  1. Г МАКСИМЧУК, І ХОМ'ЯК.  Інтерактивні методи навчання української мови // Дивослово.-2012р.№ 8.
  2. Т. Захарчук  Інноваційні технології навчання в сучасній школі // Освіта регіона.- 2008р. № 4.
  3. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб. /

І.М.Дичківська. – К.: Академвидав, 2004.

1 коментар:

  1. Повністю підтримую те, що потрібно, щоб навчальний процес зливався з життям, із вирішенням реальних життєвих задач. Тому треба впроваджувати інноваційні технології навчання. Учитися самим, щоб навчити учнів.

    ВідповістиВидалити